Sunday, July 20, 2008

P&P menggunakan internet

Krew Tenaga Pengajar PKBP SKAL mula mencuba kaedah pembelajaran berasaskan internet. Semua pelajar dibawa ke makmal komputer sekolah dengan dibantu oleh PPM untuk mengawasi pelajar agar tidak merosakkan peralatan ICT dalam makmal.
Setelah paparan di skrin LCD mula kelihatan, pelajar kelihatan begitu seronok untuk menerokai proses pembelajaran yang dipetik daripada internet. Sebelum ini mereka seakan layu apabila menjelang waktu tengahari, tanpa diduga berubah menjadi pelajar yang responsif.
Gelagat mereka yang responsif itu ada ketikanya membuatkan PPM terpaksa bekerja keras mengawal keadaan membantu 2 orang guru yang sedang melakukan proses pengajaran dan bimbingan.
Suasana di bilik makmal komputer yang dilengkapi dengan sistem penghawa dingin menjadikan suasana pengajaran dan pembelajaran bertambah kondusif berbanding di bilik darjah utama mereka.

Perkembangan ini menjadikan satu pembaharuan kepada pelajar apabila setiap hari merenget dan merayu kepada para guru agar belajar di makmal komputer.
Satu perkembangan yang positif apabila pelajar mutiara ini mula mencintai dunia ICT yang asing kepada mereka sebelum ini.
Terima kasih kepada Penyelia Makmal Komputer yang sudi memberi keizinan kelas Mutiara ini menjejak ke sana beberapa kali. Percayalah keselamatan alat-alat di sana pasti akan diutamakan bila kumpulan mutiara ini apabila berkerah ke sana. Mereka juga dibentuk untuk menghormati dan menyayangi kemudahan yang ada di sekolah.

No comments: