Monday, September 15, 2008

Perihatin seorang usahawan

Setinggi-tinggi terima kasih diucapkan kepada Tuan Haji Abdullah bin Siok (PETRONAS KG RAJA) dan Seluruh Keluarganya yang telah sudi membawa 10 orang murid PKBP dan Anak Yatim dari SK Alor Lintah bersama murid-murid lain dari 6 buah sekolah lain sekitar daerah ini untuk membeli belah pakaian raya di Pusat Membeli belah Billion, Kota Mutiara, Kota Bharu pada hari ini 15/09/2008. Tuan Haji Abdullah menyewa khas sebuah bas untuk membawa semua murid-murid tersebut ke Kota Bharu semata-mata untuk tujuan mulia ini.

Cara dan kaedah yang dibuat oleh Tuan Haji Abdullah bin Siok dan Keluarganya ini merupakan kelainan yang pernah kami terima.

Anak-anak ini begitu amat gembira sekali kerana barang kali tidak pernah selama ini di bawa ke gedung beli belah di bandar, apatah lagi dibawa untuk membeli pakaian raya. Gelagat mereka menampakkan betapa hari ini adalah hari yang penuh makna kepada mereka.
Tahun ini rezeki mereka murah apabila masyarakat mula memberi perhatian nasib dan keperluan mereka.

Pujian harus diberikan kepada Tuan Haji Abdullah bin Siok dan Keluarga kerana merintis jalan yang mulia ini yang seharusnya turut dijejaki oleh usahawan lain di daerah ini. Bersama-sama membuat kebajikan dan amal terutama di bulan Ramadhan Al Mubaraq. Mudah-mudahan rezeki mereka kian bertambah. Perniagaan mereka makin maju. Mana tahu doa anak-anak istimewa ini mendapat berkat dan diperkenankan Tuhan.


Ada juga beberapa usahawan dan orang perseorangan yang turut membantu dengan pemberian derma untuk kelas ini yang akan kami senaraikan di ruangan ini sedikit masa lagi.

Dikesempatan kumpulan SKAL yang sampai lebih awal kerana kami menaiki kereta memandangkan bas yang disewa khas sudah penuh, kami sempat membawa murid-murid membuat lawatan singkat ke Hotel Renaissance Kota Bahru yang terletak bersebelahan dengan pusat membeli belah yang dituju.

Rasionalnya kami membawa murid tersebut meninjau ke hotel itu adalah sebagai memberi inspirasi dan motivasi kepada mereka untuk mereka melihat sendiri suasana penginapan yang hebat jikalau menjadi seorang yang berjaya. Untuk menginap di situ, mereka perlu menjadi seorang yang berjaya dalam hidup mereka.

Motivasi dan inspirasi bukan hanya melalui lisan sahaja. Motivasi Visual lebih memberi kesan mendalam kerana ianya akan membangkitkan iltizam dalam diri. Inspirasi itu akan meransang cita-cita dalam diri. seterusnya akan membuka ruang untuk mereka berusaha menrealisasikan iltizam yang sudah ada dalam diri mereka dalam satu tempoh jangkamasa nanti. Sebagaimana orang yang berjaya hari ini pernah laluinya dahulu.


Suatu hari nanti mungkin ada di antara mereka akan kembali semula ke sini untuk mengingati nostalgia hari ini. Ketika itu mereka sudahpun menjadi seorang yang berjaya.

No comments: